Съкровищата на 2014-а

За осма поредна година Националният археологически институт с музей при Българската академия на науките (НАИМ при БАН) организира изложба - "Българска археология 2014". По традиция тя представя резултатите от проучванията през изминалия археологически сезон, като излага най-интересните находки и богат илюстративен материал. Всяка година изложбата започва около 14 февруари – Деня на археолога.

Осмата национална изложба „Българска археология 2014" ще бъде официално открита на 16 февруари 2014 г. от 18 часа в сградата на НАИМ на ул. „Съборна" 2. Продължава до 29 март.

Тази година съорганизатори на изложбата са 16 исторически и археологически музеи в страната, които участват с находки от своите фондове. „2014 година ще се запомни с рекорден брой археологически проучвания – над 400 наблюдения, издирвания и разкопки", сподели директорът на НАИМ при БАН доц. Людмил Вагалински. „Причина за този интензивен сезон са мащабни инфраструктурни проекти като магистралите Струма и Марица и трасетата на газопроводи и ж.п линии, както и сериозното финансиране от страна на българската държава. Резултатите са забележителни."

Изложбата представя експонати и постери от 23 обекта и само постери от близо 30 обекта, илюстриращи различни като вид и хронология обекти. Сред тях са продължаващите проучвания на пещерата Козарника, Белоградчишко, праисторическата селищна Козарева могила, къснобронзовият некропол на Балей, Видинско, античната Аполония и могилният некропол Сборяново, римските градове Деултум, Бургаско и Улпия Ескус, Плевенско, средновековните български столици Плиска и Преслав, Перперикон, средновековните крепости Лютица и Каликра. Впечатляващи находки са открити още при мащабните спасителни разкопки на неолитното селище Мурсалево, проучванията на античния град Хераклея Синтика и др.

1. Палеолитната Венера


Най-ранното - при това пластично! - човешко изображение, откривано някога по нашите земи, е тази палеолитна „Венера" от пещерата Козарника (който можете да видите на снимката най-горе). Била е изработена през късния палеолит, преди 26 000-25 000 г. Макар и малка по размер, находката е от изключително значение. Фрагментът от палеолитна „Венера" е скулптиран върху част от дълга кост на едро тревопасно животно, вероятно бизон. Фигурката е фрагментирана преди завършването й, което според изследователите на обекта подсказва, че е по-вероятно да е изработена от местен ваятел, а не да е внесена от другаде. Тя намира паралели с доста от известните Венери в Европа, но се наблюдават и специфични особености. Открита е в пещерата Козарника - едно от къснопалеолитните пещерни обиталища в Белоградчишкия карст, от екип, ръководен от доц. д-р Николай Сираков и доц. д-р Жан-Люк Гуадели.
Проучванията се осъществяват по българо-френски изследователски проект "Най-ранни изяви на човешко присъствие в България и на Балканите" на НАИМ-БАН и Института PACEA-UMR5199 на CNRS и Университета Бордо с финансиране и подпомагане от френското Министерство на външните и европейските работи, от район Аквитания, ЮЗ Франция - програма Origines, от Max Planck Institut- Leipzig и БАН.

2. Богинята майка от неолита


Антропоморфен керамичен съд в момента на откриването му. Ранен неолит.

В резултат на интензивни осеммесечни археологически проучвания, свързани със строежа на АМ „Струма", край с. Мурсалево е разкрито обширно праисторическо селище.

За него ви разказахме в бр. 8 от 2014 г. на Списание 8.
Проучванията се ръководят от проф. Васил Николов и доц. д-р Крум Бъчваров (НАИМ-БАН).
Досега са проучени над четиридесет къщи от края на ранния и от късния неолит (VI хил. пр.Хр.) Постройките от различните етапи на съществуване на селището са изгорени и в резултат на това, както и на отсъствието на сериозни късни нарушения, са запазени в изключително добро състояние.
Съхранени са всички основни съоръжения и целият домашен инвентар: куполни пещи, огнища, зърнохранилища, подиуми, разнообразни по форма и украса керамични съдове. Открити са голям брой находки, които впечатляват с изключително добрата си запазеност. Сред най-интересните е напълно целият антропоморфен съд, който представя основното божество на неолитното население – Богинята майка. Съдът е орнаментиран с бяло- рисувани мотиви, които също имат символна натовареност.

3. Дионис и танцуващите менади


Червенофигурен кратер от първата половина на IV в. пр. Хр.

При спасителни археологически разкопки продължи проучването на античния некропол на Аполония, днешен Созопол. Разкрити са 46 гробни съоръжения (ями, керемидени гробове и градени от варовикови блокове гробове), които се отнасят към периода от втората половина на V до първата половина на ІІІ в. пр. Хр. В 9 случая е установено трупоизгаряне извън мястото на погребване. Изгорелите кости и даровете са погребани в яма, каменна и керамични урни, червенофигурни кратер, хидрия, амфора и амфора „Кипърски" тип. Червенофигурен кратер от Група Телос. Първа половина на IV в. пр. Хр. Гробният инвентар включва монохромни, чернофирнисови и червенофигурни съдове, бронзови огледала, стригили и монети, теракоти и др. Сред най-впечатляващите находки е добре запазен къснокласически камбановиден червенофигурен кратер, с изобразена сцена със спътниците на Дионис – менади и сатир в присъствието на Ерос. Две от менадите танцуват с тимпани в ръце. Кратерите са съдове за смесване на виното с вода при симпозиони (пиршества), а сцените от кръга на Дионис са често срещани при тях в къснокласическата епоха. Екземплярът от Аполония се датира в първата половина на IV в. пр. Хр. (вероятно 380 – 360 г. пр. Хр.) и принадлежи към стиловата група на Художника на Телос.
Червенофигурният кратер е открит в некропола на Аполония при проучванията на доц. д-р Кръстина Панайотова (НАИМ-БАН)

4. Златното погребение в Сборяново


Изящно изработени златни накити от богат женски гроб в Могила 23 от некропола на Сборяново. Краят на ІV в. пр. Хр.

В южната периферия на могила 23 от некропола на Сборяново е разкрито и проучено основното гробно съоръжение – вкопана гробница. Погребението е най-богатото, открито досега на територията на елинистическия некропол. Сред находките са сноп железни върхове на копия, глинен балсамарий, бронзова чаша, рибно блюдо, чернофирнисова паничка с палмети, бронзово тасче, глинени и стъклени мъниста с човешки лица и очички, бронзов позлатен пръстен, амфори, кантароси, сребърна цедка и др. Поставените при глинения олтар предмети, сред които първият открит в Тракия железен канделабър с палмови листа – символ на Аполон, огледалото и глинените култови предмети, свързани с мита за смъртта и прераждането на Дионис, както и купичката с житни зърна – дар към Богинята майка, разкриват нови аспекти от религиозните вярвания и култовите практики на гетите. Сред богатия инвентар впечатляват изящно изработените златни накити: две златни обеци с лъвски глави и златни елементи от огърлица: розета, две цилиндрични мъниста със спирална украса и над 150 миниатюрни мъниста с биконична и овална форма, три кухи златни мъниста с профилирани отвори. Явно те са принадлежали на жена със специално положение в обществото.
Ръководител на проучванията е проф. Дияна Гергова (НАИМ-БАН).

5. Съкровищата от града на Херакъл


Бронзова статуетка на б...

Още от Интересно

Дан Браун: „Никое добро не остава ненаказано“

Дан Браун е роден на 22 юни 1964 &#...

Учени: Раждането във вода е опасно за бебето

Учени от Американския колеж по акушерство и гинекология отправиха апел към всички бъдещи родители да не раждат децата си във вода, съобщи CNN. Пово...

Принцесите на Дисни се появяват години по-късно, вече като кралици

Някога замисляли ли сте се къде са принцесите на Дисни сега и какво се е случило с тях, след като "заживели щастливо"? Фотографът от Лос Анджелис Тони...

Какво символизира всяка икона и как да изберем правилната за нашия дом

Повечето от нас имаме икони в домовете си. В повечето случаи те са ни подарък или са на светец, чието име носим и за който смятаме, че закриля дома ни...

4 жени разкриват как са успели да задържат мъжа до себе си

Понякога е нужна малко женска хитрост, за да успеем да задържим любимия. В един момент тръпката може да изчезне или рутината да се насади в ежедневиет...

Спри да се извиняваш

„Никога не се извинявай, ...