За траки и муиски златото носи безсмъртие

Г-жа Мария Алисия Урибе-Вийегас e директор на Музея на златото в колумбийската столица Богота. Там се съхраняват около 59 000 експоната, малко над половината са от благородни метали и сплави, а около 25 000 са от керамика, камък, раковини, кост или текстил. Музеят е поделение на Националната банка на Колумбия. През 30-те години банката придобива първите златни изделия от предколумбовата епоха, но ги пази в сейфове. Колекцията се отваря за широката публика чак през 1959 г. Сега постоянната експозиция е в 5 зали, има и една интерактивна.

При посещението си в София г-жа Урибе изнесе в СУ „Св. Кл. Охридски" лекцията „Античното злато на Колумбия: контекст, технология и символика".

- Госпожо Урибе, каква е истината зад мита за Елдорадо? Това приказно богато място езерото Гуатавита в Колумбия ли е?

- Не, Елдорадо не съществува, това не е конкретно истинско място. То е мит, създаден от испанците, в който те проектират собствената си ценностна система. Чела съм, че този мит даже не е и европейски, а е пренесен от Азия от Марко Поло или някой като него. Испанците са чували, а и при покоряването на някои предколумбови цивилизации с очите си са са виждали, че в Новия свят има много злато. Около това създават мита за Елдорадо. Знаят и за церемонията със сала, но тя се прави от племето муиски не само на Гуатавита, а и на други колумбийски езера. Такова място като Елдорадо не съществува и за индианците. И няма как да съществува, защото няма нищо общо с разбиранията им за света. Те не са придавали на златото такова значение като нас.





- Защо? Какво е тяхното отношение към златото?
- За тях то има символична стойност, значението му е духовно, религиозно и по никакъв начин не е свързано с представата за него като за скъпоценност, богатство. За тях то няма специална икономическа стойност. А идеята за Елдорадо е точно тази – място, където намираш огромно съкровище, забогатяваш. Това е абсолютно чуждо на индианците. Те са имали друг начин за класифициране на света. За тях златото е материал като другите – мидени черупки, минерали, камъни, които имат определени свойства като цвят, блясък. Златото е просто още един елемент в палитрата, с която са си служили при изработването на предмети за дар на боговете. Те се правят от конкретен материал, защото в него се влага определен смисъл. Когато се сменя посланието към божеството, се сменя и материалът – един път може да е злато, друг път – друг метал. Той се подбира според случая и заради цвета, защото самият цвят има различна символика.
Страстта на испанците към златото е абсолютно необяснима за индианците. Те не могат да разберат защо ги влече толкова този метал, при това - необработен. За индианците той има значение, само ако в него има въплътен някакъв смисъл.

- А историята със сала вярна ли е?
- Да. За муиските салът е бил символ на връзката с боговете.
Жертвоприношението от сал явно е било много важно за вождовете, защото следи от този ритуал се откриват много често дори и на необичайни места, даже в пещера. И там е намерен предмет, представящ известния сал на „златния човек" (El Dorado – Златният) заедно с него самия.
Златообработването в доколумбовия период е посветено на религията и ритуала и е пряко свързано с тях. Целта му е да показва власт. Това личи в иконографията, но и в цветовете на предметите, които са изключително важни – използва се много широка палитра от различните сплави. Имаме предмети от чисто злато, от сплав на злато с мед, сребро с мед, злато с платина и т.н. Така е, защото предметите имат символично значение. То се придава не само с формата и иконографията, но и с цвета, блясъка, дори заради мириса на материала. Всички свойства на металите и сплавите са използвани за предаването на някакво значение.

- Какво?
- Значенията са свързани с религиозния живот , космологията, митологията, концепциите за природата, културата, обществото. И с водачите и управляващите обществото. В Доколумбовия период много от тях вярват, че могат да се трансформират в животни, за да придобият сила и мощ. Искат да се превърнат в ягуар, птица, прилеп, защото са вярвали, че така ще придобият техните качества – да летят, да смучат кръв, да виждат в тъмното и т.н. Искали са да са силни и умни като ягуара.

- Траките също са изработвали забележителни златни предмети, археолозите ги откриват предимно в погребенията на тракийски аристократи - златни венци, златни маски, съдове... Във вашия музей също се съхраняват златни маски, принадлежали на царе. Каква идея ги свързва?
- Смисълът, който е придаван на златото, среброто и на другите скъпоценни материали, е свързан с техните свойства. Например трайност – както знаете, златото не се окислява, не се поврежда с времето. Затова в много общества е символ на безсмъртието. Управляващите са го носили в големи количества, надявайки се, че качеството на златото да е вечно ще се прехвърли върху тях, т.е. че ще придобият безсмъртие. Това е идея, разпространена в много култури и тя стои зад златните маски и другите златни предмети, които съпровождат мъртвите. Златото е символ на властта и защото се свързва със слънцето, а от там и с плодородието. В много общества управляващите са и връзката с боговете и са натоварени с отговорността за запазването на реда в космоса.
Златото, среброто и всички ценни метали са били използвани да изразяват власт, сила и във връзка с религията. Освен това те сравнително лесно се обработват и формата им може да бъде трансформирана, позволяват изработването на предмети с много детайли. Идеални са за създаването на удивителни форми и декорации. Затова освен за декорация са много подходящи и за предаването на комплексни идеи. А когато са носени от човек, те са средство за самоизразяване – включително и да покаже мястото си в обществената йерархия и съответно - за подчертаване на власт и влияние. И така е почти навсякъде по света. Сплавите на медта като бронза, а и желязото, са друго нещо – твърди са, можеш да ги наостриш, затова са добри за оръжие.

- Чували сме доста за маите, ацтеките, но малко знаем за хората, които са населявали Колумбия преди идването на европейците. Тяхното наследство как се открива сред днешните традиции в Колумбия?
- Те са имали преддържавна форма на организация, начело на обществото е имало водачи. Имали са общ живот в рамките на обособена територия, но това не е било държава, защото принадлежността е била не към територия, а към група – общност, съставена от връзки, подчинени на строга йерархия. Лидерът се излъчва от общността. Произвеждали са излишък, заради което са могли да поддържат управляващите, религиозните служители и златарите, които най-вероятно не са се занимавали с нищо друго. От произведенията им се вижда, че са много изкусни, което означава, че са посвещавали по-голямата част от времето си само на този занаят. Всеки майстор и всяко ателие имат собствен почерк. Техните произведения са били посветени на водачите, които от своя страна също са поддържали златарите, защото чрез произведенията им са изразявали властта си и практически са я конструирали около тях. Някои древни общности в днешна Колумбия са изграждали важна инфраструктура – имаме примери за градове, построени от камък на много стръмни склонове. Планините са били терасирани, за да се отглежда храна, хората изграждали платформи, на които са правени къщите и храмовете.

- Какъв духовен живот са водили? Шаманските традиции наследство от онова време ли са?
- Днес в Колумбия живеят 84 отделни местни общности. Те са наследници на това общество, за което стана дума. Но златообработването е било практикувано само в Андите, на Карибското и на Тихоокеанското крайбрежие, не и в Амазония и в саваната на изток. Много от общностите, които продължават да живеят в Амазония, имат традиции, свързани с шаманизма, с консумацията на свещени растения с цел трансформация и комуникация с духовете, за достигане на различни нива на Космоса, за узнаване на бъдещето и придобиване на лечителски познания. Те продължават да поддържат своя много комплексен религиозен свят. Наследниците на муиските пазят езика си, все повече държат да подчертаят идентичността си и връзката с предците.

- Много музеи показват златни предмети, с какво вашият е по-различен? Какво прави един музей модерен?
- Това е много добър въпрос. Музеят трябва да е съответен на потребностите на хората да знаят и да се забавляват. Той трябва да представя интересни теми, да говори на хората по съвременен начин, трябва да им разказва интересни истории, които вълнуват и днес. Не мисля, че един музей става модерен заради супероборудване, свръхтехнологии и пр. Трябва да разказва хубави истории, съответни на момента, с добри послания и извлечени от изучаването на артефактите, които се съхраняват в него. Затова музеят трябва да е и добър изследователски център. Нашата е най-голямата и най-важната златна колекция в света, но се фокусираме главно върху колумбийското злато.


- Българските музеи не получават много пари от държавата. Има ли такъв проблем в Колумбия и как се справяте с него?
- Изключителният шанс на нашия музей е в това, че принадлежи на Централната банка на Колумбия. Независим е от държавата и разполага с добър ресурс. Но на много наши музеи също не им достигат средствата. Мисля, че това, което би помогнало и на вас, а и върши работа навсякъде по света, са добрите връзки, съвместните проекти, споделянето на ресурс с други културни институции и музеи. Но смятам, че държавата трябва да плаща за култура, тя заслужава повече пари. Трябва да научим държавниците, че културата е важни за обществото, особено днес.

- Планирате ли гостуване на вашия музей в България, бихте ли поканили българска експозиция в Музея на златото в Богота?
- Това е една от причините да дойда в България, планираме размяна на експозиции и то не само на златни предмети, а на такива, които по-цялостно представят древните култури на двете страни.

Още от Интересно

Изложба съблече българския мъж

Темата за голото мъжко тяло е широко застъпена в необятния свят на изкуството. Виждаме го в наследството на древните цивилизации, в стенописите на хри...

Какво вещаят звездите в любовта за 22-ри февруари

Днес Плутон и Марс са в квадратура и това активизира голяма фигура на небето, което се нарича Тау-квадратура на Юпитер с Плутон, Марс и Уран. Това вод...

Трик за почистване на загорелите тави

Миризмата на прясно изпечени сладки, идваща от фурната, винаги ни кара да се усмихваме. Всички бихме искали да приготвяме подобни сладки изкушения по-...

Сезонът на “сакура” започна: в Япония цял град потъна във вишневи цветове (снимки)

С какво ви пленява Страната на изгряващото слънце?Удивителните си контрасти? Съчетанието между традиции и модерност, красивите природни гледки –...

Винтидж фотографии на една неостаряваща любов: кучето и неговият човек

Ако имате домашен любимец, вероятно усещате, че не той е “ваш”, а по скоро вие му принадлежите. С цялото си сърце.Тази дълбока връзка и лю...

Магическите илюзии на Роб Гонсалвес сливат два свята в една картина

“Кое е истинско? Как определяш кое е истинско?Ако истинското е това, което можеш да почувстваш, подушиш, опиташ или видиш, тогава „истинското” е...

Какво да готвим до края на февруари: 11 изпитани рецепти

До края на февруари остава още седмица и в този преход между студеното време и настъпващата пролет вероятно имаме колебания какво да готвим... Е, ние...

Животът на една Риба

Не ви ли се струва, че нещо не е наред? Ами да...Дотук само позитиви. Не, няма да ги жаля. Сега ще ви разкрия малко и от подземния свят на Рибите. Оне...

Черна рокля: трябва да имаме по една, подходяща за всеки сезон

Сложна е историята на малката черна рокля: до 1800 г. черното не се приема за цвят особено за дрехи.  Използва се най-вече за траурни рокли , д...