Конспект по история на чалгата

Столетният ни просвещенски проект се провали, трябва да започнем отначало.

Журналистът Франк Щийр наскоро публикува статията си Gekaufte Stimmen (Купени гласове) във Frankfurter Allgemeine. Изпитах възхищение от професионалния начин, навързващ естрада, поп-фолк, икономика, национална идентичност и политика. Да се чудиш как е разбрал толкова много за няколко дни.

Остава обаче да прибавим няколко отдавнашни исторически детайли, които той не би могъл да знае. Ще ги дам съвсем конспективно, без претенции за дълбочина и изчерпателност.

Първо историческо действие:

Раждане на чалгата от духа на модернизацията и високия възрожденски расизъм.

В периода 1850-1870 г. просвещенският проект на българските възрожденци включва между другите си, по-важни задачи и систематично създаване на "чисто български" забавления - благопристойни и почтени, чисто български ядене, пиене, пеене и танцуване, различни от ориенталските простотии на неприятните съседи. Планира се разпространените турските маанета и гръцките любовни песни да се заменят с училищни напеви и революционни маршове. А ако не може съвсем без любов, допуска се чуждото да бъде преведено (Петко Славейков превежда над 200 турски и гръцки песни). Но по-добре да побългарено "Руса коса аз желая, и за нея едвам трая" и "Астасийке ле, белошийке ле, ... Дафинке, сладка маслинке" (Петко Славейков). Приблизително по същото време Раковски възхвалява чисто българската баница, чевермето и шишкебапа, а Цани Гинчев - свирнята с кавал при консумация на чисто национален гювеч.

Разграничаване на българската култура на забавлението от ориенталската се случва трудно - очевидно "турко-гръко-армено-цинцарското" (Каравелов) много кефи обикновения човек и създава на проблеми на интелигенцията. Затова с публицистичен плам на българската "чистотата" е противопоставена мръсотията на "азиатските" забавления, които са отказ от цивилизация и морално падение. "Когато кьочеците играят, то турците ги гледат сладострастно, пъшкат, лигавят се, и хвърчат по Мохамедовия рай" - разказва Каравелов (при него кьочеци са млади мъжки проститутки). И заявява с наивен расизъм: "Аз не зная нещо по-гнусаво", подкрепяйки изводите на психоанализата, че най-отблъскващо е неразбираемото удоволствие на Другия.

Така първият вариант на чалгата е роден чрез националистическо изтласкване, разделящо народната култура на две части - чиста и срамотна.

Второ действие:

Институционализация и свенлив реализъм

То обхваща дългия период от 1878 до 1944 г. "Чисто българският" фолклор окончателно се еманципира от разните кафански сексуални закачки и подрусвания на шкембета. Събран и цензуриран в академични сборници, изучаван от сериозни учени, преподаван в катедри и факултети, той става култов за цели поколения поети, музиканти и художници, а маанета и любовно-отмъстителните песни са натикани в културните ъгли. Според програмата на кръга "Мисъл", наедро характеризиран като "свенливо реалистичен", той трябва да послужи за материал, от който "нервозитета на модерната душа" да извлече духовна красота на "сянката на Балкана". И разбира се, трябва да бъде държан далеч от вулгарното, балканското и кьочеклийско. Харесването не изчезва, но става все по-срамно, и поради това - все по-културно-нелегално.

Нещата не се променят особено, когато 20 години по-късно, по времето на авангардните фолклорните стилизации (цяла верига - Гео Милев, групата около "Нов път", евро-българската група "Стрелец", художническото движение за "Родно изкуство", композиторите Петко Стайнов, Любомир Пипков и Филип Кутев и пр.). Всички те "философизират" българския фолклор или правят от него експериментално изкуство - от което долните кръчмарско-хибридни радости не стават по-малко отвратителни.

По това време се ражда и градската песен, днес "стара", която доълнително отнема територии на ориенталските забавления, изтласквайки ги по рубежите "градско - селско", "светско - просташко". Чалгаджийският вкус започва все повече да се укрива по сватби, събори и пиянски сбирки.

Трето действие:

Комунистическа художествена самодейност и "пусни нещо сръбско!"

Годините след 1944-а превръщат Филип Кутев в ансамбъл. Официалните "народни песни" щастливо са приели и партизанския фолклор, а народни песни с държавна целенасоченост пеят самодейни състави, събори, народни певци, сто гайди и пр. Заедно с "Елате хиляди младежи" и "Комунисти, комсомолци, пионери..." те доминират аудио-средата на радио "София". Социалистическата естрада малко се занимава с "балканското", защото идеологическата й задача е друга: работейки с италиански и френски модели, тя трябва да предотврати бъдещия англоезичен български underground. За радост не успява - последният прохожда през 60-те по мазета, тавани, случайни читалищни сгради като имитативната, но младежка, жива и съпротивляваща се култура: джаз, ...

Още от Интересно

“Каквато майката, такава и дъщерята”: любител фотограф и майка на две дъщери продължава да го доказва със стил и хумор

Вече ви запознахме с щастлива майка на две дъщери, която вярва, че “каквато майката, такава и дъщерята” не звучи подигравателно. Доминик ...

„Истанбул червен” грабна награда CIneLibri за най-добра адаптация по книга

На празнична церемония в Зала 1 на Националния дворец на културата бе връчена наградата CineLibri за "най-добър филм по книга”. Отличието за най...

Във форма и след 40. Мотивирани ли сте?

Скъпи дами, сигурна съм, че всички искаме да изглеждаме добре, независимо от цифрата, с която живеем в момента. Съгласни сте с това, нали? Дотук доб...

5 признака, че консумирате твърде много захар

Консумацията на прекалено големи количества захар е с доказано негативни последствия за човешкото здраве. Прекаляването със сладкото може да предизви...

Джоан К. Роулинг победи Кристиано Роналдо по богатство

Британската писателка Джоан К. Роулинг, която по-рано през годината беше обявена за най-печелившия автор в света, е начело в класация на сп. „Forb...

Тези зашеметяващи снимки ще ви накарат да преосмислите виждането си за раждане във вода

Доста жени вече се интересуват от раждане във вода. А след снимките, които сме ви подготвили, може би и вие ще помислите за тази алтернатива. При ражд...