Иван Донев – уникален дизайнер с междуконтинентално признание

ИВАН ДОНЕВ – УНИКАЛЕН ДИЗАЙНЕР С МЕЖДУКОНТИНЕНТАЛНО ПРИЗНАНИЕ

* „Модата ще преживява хиляди промени, а нейните създатели ще бъдат все по-крайни и все по–безкомпромисни!“
* * Младият творец смята, че най-големият му принос към модния дизайн е запазването на традицията на висшата мода.


Проф. Любомир Стойков

Младият, но вече обвеян със световна слава дизайнер Иван Донев е едно от най-ярките доказателства, че българската мода притежава безценен човешки капитал. Роденият в Пловдив преди 30 години стилист наистина респектира със завидните си за тази възраст професионални успехи. Със своите впечатляващи произведения, издържани в духа на висшата мода, той е несъмнен пример за удивителен синтез на талант и трудолюбие, интелигентност и шивашко майсторство, любознателност и стоицизъм. Неговата ръчна обработка на облеклото не може да се характеризира по друг начин, освен като перфектна, уникална, изключително стойностна. Роклите и като цяло – облеклата, създадени от Иван Донев, предизвикват изумление не само с елегантната си линия, кондензирана женственост и нежен сексапил, но и със своеобразното вълшебство да съединяват миналото и настоящето, да миксират цвета на древните култури с атмосферата на постмодерното ни битие.



Дизайнерът е потвърждение на максимата, че добрият стилист си личи по платовете, които използва – негови предпочитани материи са шифон, френски копринен шантунг, микадо, креп, деворе, „технически“ платове и кринолин, и найлон. Но все пак фаворизираните от него материи са шифонът и кринолинът. Защо точно те? Защото тези контрастни материали като никои други съумяват да придадат на неговите произведения ефирност, структура и ефект. По душа той е философ, по разум – мъдрец, по дизайнерски умения – прагматик, реалист, предприемчив творец и мечтател (колкото и някои от тези ценности да са несъвместими). Неговата етика е алтруистична и общочовешка.



Според естетиката му – поне както аз съм я разбрал – за модата трябва чувствено сърце, но и дълбока компетентност; искреност, но и самовзискателност; усещане за красота, но и усещане за общество – социална чувствителност. Колко е хубаво и похвално, че в лицето на Иван Донев българската култура и българският моден дизайн имат забележителен представител, който, макар и толкова млад, вече оставя толкова качествена следа – при това далеч не само в националното, но и в междуконтинентално пространство.



Преди лично да се срещна с него, вече знаех, че още през 2012 година той прави своя дизайнерски дебют на Алта Рома в Рим, където е завършил прочутата академия „Ла Коефия“ и, където е постоянно базиран. Пак на Алта Рома, но година по-късно – през 2013 година, той получава приза WORLD OF FASHION.



Формалният повод за първата ни среща с Иван Донев бе моята покана към него да участва в RED FASHION PARTY (организирано от Академията за мода), за да представи за първи път в България избрани модели от най-новата си колекция „Мост между културите“. Малко преди събитието лично от него научих съдържанието на колекцията и любопитни подробности за нея. При създаването на най-новите си произведения той бе почерпил вдъхновение в Музея на ислямското изкуство в Доха, Катар. Безспорен знак за неговото майсторство беше обстоятелството, че всеки от моделите бе комбинация от декоративни елементи, щампи, обеми и форми, лазерна обработка, порцеланови копчета с черен лак и лазерно гравиране, детайли от плексиглас и златен ситопечат върху дантела. Още тогава дизайнерът ми сподели, че целта му е да представи една антична култура по иновативен и модерен начин с европейски стил. Последните два модела, които той показа в София бяха вдъхновени и посветени на женската красота и суета, изразени в природата, а именно в образите на черен лебед и паун.



Повече за душевността, философията и творческите похвати на младия, но доказал се зад граница дизайнер Иван Донев ще научите от интервюто ми с него.



Кой беше главният мотив, за да избереш дизайнерската професия?
- Истината е, че никога не съм искал да бъда дизайнер, а сценограф и с тази идея дойдох в Италия. Една среща с възрастна френска дама беше ключ към тази врата. Бях в Париж, когато преди началото на едно дефиле се скъса рокля на един от дизайнерите и аз взех игла и конец и я заших. Тогава тя попита: „Ти шивач ли си?“. Отговорих й, че се занимавам с музика и танци. Тогава тя ми каза: „Имаш ръце, които раждат изкуство, ето защо трябва да създаваш мода, а не да показваш тази на другите.“ Така в продължение на няколко дни тя беше близо до мен и ме убеждаваше в това, че трябва да бъда стилист. Последният ден преди заминаване тя ми даде лист, на който пишеше „Ако искаш да бъдеш истински стилист и преди всичко – шивач, правилното място е Италия, академия KOEFIA“. He след дълго вече всички улици в моя живот водеха натам. Спрях да пея, да танцувам, да се занимавам с други дейности и се концентрирах в правилния „обектив“, академия „Коефия“.



Какво ти дава професията на дизайнер и какво ти даваш на нея?
- Тя ми дава свободата да бъда себе си, а аз давам на нея цялата си любов, страст, време, мечти, ... кара ме да бъда пълноценен.



Коя е твоята формула за елегантност?
- Да бъдеш себе си без значение в каква обстановка и пред какви хора се намираш. Елегантността не е да пиеш една студена вода и да кажеш: „Вода е“... Тя е като доброто вино, трябва да го разбираш, да си ценител и да откриваш всяка нотка на неговите качества, а не просто да си „пияч“.



Кои са твоите пет аксиоми – съвети за облеклото на модерната жена?
Моите съвети за да изглежда добре една жена:
1. Да бъде откровена със себе си, когато се гледа в огледалото.
2. Да преценява своите дефекти и своите силни страни.
3. Да избира дрехата според вида на събитието, според хората, с които ще бъде и преди всичко – според своята позиция на определеното място.
4. Да не облича това, което е модерно, а това, което й стои добре (не винаги всяка тенденция е подходяща за всеки тип жена).
5. Да не забравя, че е жена и винаги да слага капка сексапил.



Как възниква новата мода и кои са основните фактори за нейното влияние?
- Модата възниква според потребностите на обществото. Историята ни разказва за еволюция в технологията, в изкуството, в науката и в идеологията. С промяната на всеки един фактор се променя и облеклото в съответствие с нуждите на обществото, а и в крайна сметка, сама по себе си, модата се ражда от необходимостта на човека да се разграничава един от друг и това определя неговия статут в обществото. Няма как един дизайнер да създаде тенденция в модата, ако не живее в обществото, за което я създава и ако не познава социологията. Да създадеш нова мода, означава да отвориш максимално мисълта си и да търсиш вдъхновение дори там, където най-малко очакваш да го намериш.



Как ти хрумват идеите за новите колекции? Откъде черпиш вдъхновение?
- Вдъхновявам се от живота, от моя и от този на другите хора. Често търся вдъхновение в изкуството и архитектурата. Сами по себе си моите колекции нямат последователност заради времето, в което ги създавам. Понякога работата може да продължи много дълго. В такива случаи много ярко си личат промените в моето емоционално състояние – промени, които неизбежно се отразяват и в моделите. Например, в последната си колекция се вдъхнових от ислямската култура, но линията е европейска. В моделите има влияние от Ориента, елементи от Азия и Западна Европа и др.



Кои съвременни модни дизайнери те изпълват с възхищение и респект?
- През последните години модата се промени много, не само от творческа гледна точка, но и отчасти от икономическа. Това личи осезателно на седмиците на модата както в Италия, така и по другите световни подиуми. Преди време Милано беше градът на големите имена в модата (от Джорджо Армани до Джани Версаче), докато днес главни действащи лица са нововъзникващите дизайнери, които привличат вниманието на пресата и международните експерти със своите колекции. Техните послания са особено оригинални и пълни с иновативни идеи. Някои от новите стилисти, на които харесвам работата са SIES MARJAN с дизайнер Sander Lak, както и сексапилът в моделите на Адам Селман и Педро Лоренцо (Pedro Lourenço). Модата днес е това, което най–малко очакваме, но е все по-търсена от светските личности заради желанието им да изглеждат по–различни. Именно поради тази причина все по-често виждаме нови имена на червените килими.



От десетилетия се пророкува, че висшата мода ще умре, но тя все още е жива. Как, мислиш, че ще се развива в бъдеще висшата мода?
- Именно фактът, че тя е все още жива, означава, че е нещо, което е AETERNA (вечна – aeternus, от латински). Модата ще преживява хиляди промени, а нейните създатели ще бъдат все по-крайни и все по–безкомпромисни! Това, което днес наричаме класика, утре ще бъде ретро. Всяка нова тенденция ще бъде в следствие на промяна в човешката природа, в цялото човечество. Това, което в миналото е премахнало кринолини, корсети и шапки, ще се случи отново. Например глобалното затопляне ще предизвика учените в текстилната индустрия да създадат нови фибри, нови материали, а от своя страна дизайнерите пък ще създадат и нови модели от тези материи. Висшата мода – това не са бляскавите рокли по червените килими, а техниката, използвана за създаването на дрехата. Да не забравяме, че в индустриалната мода началото на всеки един модел е с основа, създадена от ръцете на висши стилисти. Ценители на ръчно изработени модели ще има винаги и това са хората, които ще я съхранят и ще направят така, че тя да не намери своя край във витрината на някой музей.



Как изглежда според теб идеално облечената жена?
- Не бих могъл да посоча конкретен стил за идеално облечена жена, защото смятам, че идеалното облекло зависи от такива специфични особености, като фигура, професия, всекидневен живот, финансови възможности и др. Разбира се, това не са препятствия, заради които една жена не може да изглежда добре, а, напротив, всяка една може да изглежда адекватно, взимайки под внимание тези неща. Имам предвид и това, че и с по-малък бюджет може да намери правилната за себе си визия.



Опиши ни как обичайно преминава работният ти ден?
- Всеки мой ден е различен, динамичен и непредсказуем. Повечето работни срещи и обиколки по магазини ги правя през деня, а истинският работен момент с игла и конец започват в късния следобед и през нощта, когато хората спят, а аз се наслаждавам на хубава музика и релаксирам над бродерия или нов модел.



Кои са най-известните ти клиенти?
- Става дума за такива бляскави събития, като Филмовия фестивал във Венеция (Venice Film Festival), Филмовия фестивал NAPA Valley, наградите BAFTA Лос Анджелис, Филмовите награди "Независим дух" в Холивуд (Film Independent Spirit Awards Hollywood), актриси и певици като Бриана Евиган от филма “Step Up“; София Милош от сериала "От местопрестъплението: Маями" ("CSI: Miami") и “Passionada”, която облече мои модели за The Oscars Gala Dinner 2017 – “Night of 100 Stars” и за благотворителното събитие на Academy Awards и AIDS фондацията на сър Елтън Джон; Tichina Arnold от “Top five” и “Big Mama”; певиците Дая – носител на награда "Грами" за "Don't Let Me Down", MYA също с награда "Грами"; актрисата и ТВ водеща Падма Лакшми (Padma Lakshmi) – носител на награда "Еми", моделът и актриса Лейди Виктория Фредерика Изабела Хърви (Lady Victoria Frederica Isabella Hervey) – дъщеря на шестия маркиз на Бристол. Бих добавил също Жаклин Лара (Jacqueline Lara) – топ модел, Джулия Арена (Giulia Arena) – Мис Италия, актрисите Роберта Скардола (Roberta Scardola) и Линда Павлов – Мис Кино Европа, Лоредана Лечизо (Loredana Lecciso) – ТВ личност, Мартина Стетиарова (Martina Stetiarova) – Мис Бикини и много други.



Какво представлява най-скъпата ти (като цена) рокля, за кого бе предназначена и колко струва?
- Цената на моя рокля е относителна, зависи от материалите, сложността на модела, времето на реализация. Зависи също така и от необходимите срещи с клиентката, които често са свързани с пътувания, които могат да продължат с дни.



Коя своя техника смяташ за „запазена марка” и принос към модния дизайн?
- Смятам че моят най-голям принос към модния дизайн е именно запазването на традицията на висшата мода. Като моя запазена марка ще посоча щампите и аксесоарите на колекцията “Мост между културите”, която създадох за световния моден конкурс на седмицата на модата в Пекин. Една колекция, която пожъна наистина интерконтинентален успех.



Кой е повлиял най-много за формирането ти като дизайнер и как?
- Човекът, който стимулираше моето развитие, вярваше и продължава да вярва в моя успех, е директорът на академия „Коефия“ в Рим – професор Джовани Ди Паскуале. Неговите забележки – понякога положителни, а понякога отрицателни – бяха конструктивни за мен през годините в академията. Той е човекът, който и днес е запознат с моите бъдещи проекти. Той е човекът, който продължава да ме подкрепя със своите безценни съвети.



На какво те научиха в прочутата Ри...

Още от Мода

Нестандартен моден конкурс взриви с емоции нощна Варна

Нестандартен моден конкурс взриви с емоции нощна Варна Бляскав, нестандартен и изкушаващ с емоции, модният конкурс на сезона Мис и Мистър Български ...

Стайлинг в кафяво (галерия)

Елегантност и красота...

"Живият" шоколад - полезният шоколад

"Живият" шоколад - полезният шоколад Освен вкусен, шоколадът може да бъде и полезен, и богат на антиоксиданти. Това доказва Любомир Христов, производ...

Зимни цветове в маникюра (галерия)

С красиви нокти за празниците...

Леопардов маникюр – стил и предизвикателство (галерия)

Галерия Дързък маникюр с леопардов принт 20 снимки Леопардовият принт е дързък. Той е женствен, възбуждащ и привлекателен, н...

Абитуриентска колекция 2018 от Lorreti design studio е вече тук

Абитуриентска колекция 2018 от Lorreti design studio е вече тук Младата дизайнерка и студентка по мода Лора Лилова впечатли с изящна линия луксозни а...

Дизайнерските рокли на Terani Couture в нов монобранд бутик в София

Дизайнерските рокли на Terani Couture в нов монобранд бутик в София Луксозен монобранд бутик за абитуриентски и официални рокли от типа висша мода отв...

Идеи за грим с очна линия (галерия)

Черни, цветни, бляскави, авангардни...

Стайлинг с пайети (галерия)

Бляскави и красиви идеи...